Abychom Vám mohli nabídnout naše služby, je dobré začít
tím, co Vám provoz Vašeho digitálního kina může přinést a co Vás, možná, ani
nenapadlo.
Provoz digitální kina nabízí významnou možnost propagace a tím i
dodatečných příjmů. Jedná se o tzv. on-screen propagaci, tedy
propagaci zobrazenou na
promítacím plátně.
Tu můžeme rozdělit na dva typy:
• |
Self-promotion
(selfpromotion, selfpromo atd.)
Tak se říká propagaci vlastní společnosti nebo vlastních služeb. Tento typ propagace má u kin za cíl zvýšit
jejich návštěvnost a tím i zisk z prodeje vstupenek. Sem patří zejména
upoutávky na filmy. Upoutávky obvykle získáte od distributorů filmů a
jistě je běžně využíváte.
Mnohá kina však jsou součástí rozsáhlejších kulturních zařízení a bylo
by škoda nevyužít je i na propagaci řady dalších akcí, které jsou touto
vlastní organizací pořádány. Přednášky, besedy, koncerty, vystoupení
zájmových souborů a mnohé další aktivity jistě propagujete na plakátech
(to je tzv. propagace off-screen). Tyto plakáty, ale také krátká
upoutávková videa, můžete promítnout před filmem a tím diváky na Vámi
pořádané akce pozvat.
O účinnosti takového self-promotion se ještě zmíníme dále. |
• |
Reklama
To je druhý způsob zefektivnění provozu digitálního kina. Můžete
nabídnout podnikatelům a firmám promítnutí jejich reklamy před filmem a
záleží jen na Vás, jaký ekonomický model (tedy ceny projekce reklamy)
zvolíte. Opět může jít o reklamu statickou i video. |
Účinnost on-screen propagace (self-promotion
i reklamy) |
• |
Počet diváků kinoreklamy je přesně zjistitelný. Rovná
se počtu prodaných vstupenek v průběhu celé reklamní kampaně. Žádné jiné
médium (televize, tisk, rozhlas) nemá tak přesné zhodnocení zásahu
reklamy. A také žádné jiné médium nedokáže tak dobře soustředit pozornost
na reklamu. |
• |
Divák přichází do kina příjemně naladěn, protože se
těší na film. To zvyšuje zapamatovatelnost reklamy. |
• |
Plakáty (tedy off-screen propagaci) lidé míjí a málokdo
si jich všímá. Avšak ztemnělý sál kina, velké plátno, kvalitní obraz i zvuk
- to
vše působí na maximální pozornost věnovanou reklamě. Divák není schopen
reklamu ignorovat a dlouho si ji pamatuje. |
• |
Dalším bonusem je přesné cílení reklamy. Kampaň je
možné postavit podle promítaných filmů, takže v hledišti sedí vždy ta
správná cílová skupina diváků. Díky tomu je kinoreklama tou nejvíce
zapamatovatelnou ze všech médií. |
• |
Díky digitalizaci kin se kinoreklama stala dostupnou i
pro ty, kteří by si ji jinak nemohli dovolit. |
Ekonomika self-promotion
Některá kulturní zařízení nechtějí promítat kinoreklamu, ale z důvodů
zvýšení návštěvnosti akcí pořádaných vlastní organizací by uvítala
jejich propagaci.
Jaké tedy budou náklady na self-promotion? |
• |
Počítejme nejnákladnější variantu a to tu, že budeme
chtít self-promotion na jedinou akci. Upoutávka bude statická z plakátu
v PDF nebo vhodného obrázku (TIF, JPG, ...) apod. |
• |
Za převod statické 2D reklamy bez zvuku do formátu DCP
do 30 sec. zaplatí objednavatel převodu do DCP 100,- Kč a za poštovné
150,- Kč.
Pokud upoutávek bude objednáno víc, kalkulace se zlepšuje o poštovné,
které se platí pouze jednou. |
• |
Cena převodu je tedy 100,- Kč + 150,- Kč = 250,- Kč. |
• |
Předpokládejme:
promování akce, na kterou vstupenka stojí 80,- Kč,
návštěvnost kina 100 diváků
a účinnost upoutávky 10%.
Na promovanou akci tedy upoutávka přivede 10 diváků. Každý zaplatí 80,-
Kč. Zisk ze vstupného se tedy zvýší o 800,- Kč. Odečteme-li náklad na
výrobu upoutávky dostaneme díky upoutávce zisk 800,- Kč - 250,- Kč =
550,- Kč |
• |
Z kalkulace je vidět, že konečné náklady na self-promotion
jsou nulové, naopak dojde, z čistě ekonomického pohledu, k zisku. Zisk
však není možno hodnotit pouze ekonomicky. Je třeba zvolit komplexnější
pohled.
Na akci, která je promována bude více diváků a bude na ní tedy
příjemnější atmosféra i pro účinkující. To přinese divákům lepší zážitky
a zvýší pravděpodobnost návštěvy i dalších akcí. Diváci si jistě koupí i
občerstvení a to také přinese zisk. Pokud na místech konání promovaných
akcí umístíte vhodně plakátovací plochy či vývěsky a umístíte na ně
plakáty na další akce (tzv. off-screen propagace), opět zvedáte jejich
návštěvnost. |
Ekonomika kinoreklamy
Jako ukázku ekonomiky kinoreklamy si uveďme jednoduchý výpočet menšího
kina malého městečka. |
• |
Kinosál má např. 250 míst a aby zadavatel reklamy znal
cenový strop, budeme počítat se 100%
zaplněním. |
• |
Za jednoho diváka bude provozovatel digitálního kina
účtovat zadavateli reklamy 1,- Kč včetně DPH při délce projekce reklamy
20 sec. Tuto částku si samozřejmě kina nastaví tak, aby reklama byla
prodejná a přitom přinesla zajímavý příjem. Zde uvedená částka je pouze
příklad. |
• |
Kampaň bude obsahovat 8 projekcí u vhodných filmů. |
• |
Reklama bude statická. |
• |
Základ ceny tedy bude: 250 (míst) x 1,- Kč = 250,- Kč x
8 (projekcí) = 2000,- Kč. |
• |
Za převod statické 2D reklamy bez zvuku do formátu DCP
do 30 sec. zaplatí objednavatel převodu kinoreklamy 100,- Kč a za poštovné
150,- Kč.
Výsledná maximální cena reklamy pro jejího zadavatele tedy bude
2000,- Kč + 100,- Kč + 150,- Kč = 2250,- Kč.
Tuto cenu provozovatel kina
může zadavateli kinoreklamy garantovat jako maximální (pro tento příklad).
Provozovatel kina si v takovém případě vylepší příjem ze vstupného o
2000,- Kč. |
• |
Pokud bude sál zaplněn vždy pouze na 50%,
zadavatel kinoreklamy zaplatí pouze 1000,- Kč + 100,- Kč + 150,- Kč = 1250,- Kč.
Provozovatel kina si v takovém případě vylepší příjem ze vstupného o
1000,- Kč. |
• |
Navíc se do příznivého ekonomického vývoje promítnou
vyšší příjmy ze vstupného na akcích, které provozovatel digitálního kina
propaguje prostřednictvím self-promotion. |
• |
Pokud provozovatel kina nechce využít výhod reklamy,
může využít samostatné self-promotion. |
Naše služby nabízené pro kina vybavená digitální technologií |
• |
Pokud máte vytvořené vlastní upoutávky ať již na akce
pořádané Vaším kulturním zařízením nebo Vašimi zájmovými skupinami
a spolky (tzv. self-promotion), zašlete nám je a my Vám je převedeme do formátu DCP (Digital
Cinema Package), který můžete
vložit přímo do playlistu ve vaší promítačce.
Řada kin sice umí přehrát upoutávky nebo reklamy dodané na DVD, Blu-ray
apod. Je to však komplikace s obvykle složitým přepínáním promítačky mezi
různými vstupy, takže se tento efektivní způsob zvyšování návštěvnosti
raději ani nepoužívá. Pokud však je promítaný materiál ve formátu DCP, promítač jej jednoduše nahraje do serveru promítačky a přidá ho do playlistu,
tedy seznamu všeho, co se má hrát. Taková propagace zvedá návštěvnost akcí. |
• |
Pokud chcete nabídnout podnikatelům a firmám možnost inzerce před filmy, převedeme i tyto
jejich inzeráty (ať již statické nebo filmové spoty) do DCP formátu.
Kinoreklama může zajistit dodatečný příjem kina. |
• |
Samozřejmě Vám nabízíme i výrobu upoutávek a reklam z Vámi
dodaných podkladů v našem DTP studiu a video studiu. |
• |
Statické upoutávky (selfpromotion, inzeráty apod.) se mohou měnit ostrým
střihem a nebo (za příplatek) i animovanými přechody.
U ostrého střihu je každá upoutávka, selfpromotion nebo reklama v
samostatném DCP a lze tak jednoduše vhodným zařazením do playlistu měnit
jejich skladbu podle aktuální potřeby. |
• |
Upoutávky selfpromotion, inzeráty apod. nemusí být pouze statické. Mohou to být i
krátká videa (reklamní spoty). V tom případě postupujte podle informací
pro filmaře. |
• |
Pro co nejlepší využití projekční plochy je vhodné statické upoutávky
vytvářet ve formátech
Flat - 1998×1080 px, pomět stran 1,85:1
Scope - 2048×858 px, poměr stran 2,39:1
Full HD (HDTV) - 1920×1080 px, poměr stran 1,78:1 (16:9)
Samozřejmě to není podmínkou a do DCP Vám převedeme i snímek orientovaný
na výšku o různém poměru stran. To bude např. případ plakátů, které
používáte pro off-screen reklamu na plakátovacích plochách, v předsálí
kina apod.
|
• |
Lze použít i nepravidelně tvarované materiály. V tom případě je
nutné jejich doplnění do pravoúhlého tvaru černou barvou. |
• |
Další možností (ačkoliv nejméně atraktivní) je použití textového
dokumentu. Zde je nutné pamatovat na velikost písma, aby bylo dobře
čitelné a zvolit dostatečnou délku zobrazení, aby divák měl dostatek
času na přečtení textu. Tyto texty (pokud nezáleží na přesném grafickém
uspořádání textu) je možno dodat ve formátu běžných textových editorů
(MS Word, LibreOffice apod.). Pokud záleží na přesném grafickém
rozložení, je dobré text uložit do formátu PDF a v něm jej zaslat. Tento
převod do PDF umí všechny novější textové editory včetně volně
šiřitelného LibreOffice. U starších editorů je možno doinstalovat volně
šiřitelnou PDF Tiskárnu. Při dodání textu v PDF formátu je zajištěno, že
bude vypadat přesně tak, jak jej PDF prohlížeč zobrazuje. |
• |
Nezbytná je informace o délce požadovaného zobrazení (obvykle
15, 20, 30 sec.). Obvykle plně postačuje 15 - 20 sec. |
• |
Upoutávky nám můžete
zaslat ve formátech JPG, TIF, PDF a mnoha dalších. Pokud používáte méně obvyklé formáty,
kontaktujte nás a
najdeme společné řešení. |
• |
Potřebné podklady nám můžete zasílat na náš e-mail uvedený v
kontaktech. U videí je
vhodné podklady zaslat na Flash Disku nebo externím harddisku. Na něj
nakopírujeme výsledné DCP a vrátíme vám jej poštou zpět. |
• |
Pro výsledný DCP potřebujeme abyste nám zaslali prázdný Flash disk nebo externí USB disk
naformátovaný v souborovém systému NTFS, na který
výsledný DCP formát nahrajeme a
poštou zašleme zpět. Pokud nevíte jak toto formátování do NTFS provést,
požádejte Vašeho IT spocialistu a nebo vám naformátování provedeme.
Formátování do NTFS stačí provést pouze jednou a dále stačí paměťové médium před
zasláním vždy pouze vymazat. Paměťové médium se používá opakovaně!
Předávání elektronickou cestou pro DCP delší
než 30 sec. není možné, protože
1 min. DCP je cca 1 GB dat. Důrazně proto doporučujeme předávání na
Flash Disku nebo externím harddisku. Potřebná kapacita disku
je přibližně: 1 min. = 1 GB.
Na Flash Disk o kapacitě 32 GB se tak vejde cca půl hodiny záznamu. Pro
záznamy delší je nutné použít externí harddisk. |
• |
V případě zájmu o stálou spolupráci Vám můžeme zpracovat první upoutávku nebo reklamu do
15 sec. pouze za cenu poštovného. Můžete si tak vhodnost řešení vyzkoušet. |
• |
Pro digitální kina jsme připravili zdarma ke stažení DCP s gongy na
začátek představení. Na plátně je po dobu gongů tzv. "černá", gongy jsou
ve vhodné hlasitosti a celá sekvence trvá 3 minuty (viz obrázek). Gongy
je tak možno přidat do každého playlistu a jsou připraveny ve verzích pro projekci
2D i 3D. Po stažení stačí zazipovaný archiv rozbalit, vzniklou složku
nakopírovat na Flash disk a z něj nahrát do Vašeho DCP serveru.
Pokud gongy potřebujete jako běžné audio, připravili jsme je i ve
formátu MP3.
DCP s gongy pro projekci
2D stahujte zde.
Velikost archivu: 3,39 MB
CRC32: 26268C7D
MD5: 6146F99F511509CD9708DB58F4FC7584
SHA-1: AE009D37DB7D4CB98B82663D720769425E816490
DCP s gongy pro projekci
3D stahujte zde.
Velikost archivu: 3,42 MB
CRC32: 05E41711
MD5: 1B3A20FD6E040651BCD16B13AE3D4CDD
SHA-1: E7CD95B262ABF4F4E90D296F6EE52F30011BE2B6
Gongy jako audio soubor ve formátu
MP3 stahujte zde.
Velikost souboru: 4,12 MB
CRC32: 3DB67211
MD5: FBC9E1588165E076CF2D4533A302AAD9
SHA-1: D4926B5CAB439637978C26997891153364562327
|
• |
Upozorňujeme, že předáním materiálů
ke konverzi a nebo výrobě reklamy prohlašujete, že jste nositeli všech
potřebných autorských práv k dílu nebo jeho částem a přebíráte na sebe
veškerou trestně právní i hmotně právní odpovědnost za případné porušení
autorských práv. |
|